2015. május 10., vasárnap

Szőlőlevél eltevése és receptek

Lassan itt a szőlőlevél szezonja. Érdemes ilyenkor többet gyűjteni és eltenni későbbre, mielőtt még megöregednének vagy lepermeteznénk. Tavaly kisérletezgettem, kipróbáltam több lehetőséget is. Most már meg tudom írni az eredményt is.

1 - mosatlanul a fagyasztóba - 
így őrizték meg a levelek a legjobb formájukat, de idén nem tenném el őket mosatlanul. Ezt azért próbáltam ki, h ne jegesedjenek, de felesleges.
2 - fagyasztva - megmosva természetesen, és pár percig főzve - ha van hely a mélyhűtőben, ez a legjobb módszer
egymásra rakva kihűtöttem, majd kicsit kinyomkodtam a benne maradt vizet.
tapasztalat: kiolvasztani nem nehéz, nagyon kevés jég volt a levelek közt, formáját megtartja
felhasználasa: hasolóan, mint a frisset főzés után, ízéből lehet h kicsit veszitett, de jelentős külömbség nem volt
3 - befőttesüvegbe, sós, fűszeres vizben - így árulják az üzletekben is
tapasztalat: a levelek puhák lettek és nehéz volt szétválasztani őket, kaporral és más fűszerekkel ízesítettem, de nem érződőtt a végleges ételen. Ez nem volt túl sikeres.

4 - ha nagyon kitartó lennék, a kész dolmadeseket is lefagyaszthatnám, de ebből nem tudnák egyszerre többet készíteni mint 100, így még nem próbáltam.

FONTOS: mélyhűtés előtt nem érdemes kivágni a szárát, mert felolvasztáskor segítségével könnyebb szétszedni a leveleket.

Receptek:
- japrak 
- klasszikus görög dolmades - rizzsel töltve
- húsos dolmades - darálthússal, paradicsom szószban főzve
- egyéb vegetáriánusoknak való töltelékkel, pl. lencse - még nem kóstoltam
- hallal töltve - úgy olvastam, h Görögországban is népszerű, de eddig még nem is hallottam róla, nem tudom milyen lehet. A neten keresve ez nem hasonlit a dolmadeshez, mert nagyobb halat, vagy filét tekernek be a szőlőlevéllel, egyszerűen, vagy paradicsomos mártással. Találtam még olyan receptet is, ami kis szardélákat teker be levéllel, majd így grillezik, nagyobb, fektetett levelek közt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése